משפחה בהנצחה

משפחה בהנצחה

15 הצעות למען משפחה מחוברת יותר, מבית אחד, וגם משניים. כולל ג'דיי בפורים. חלק ב

ו. כשכיף לנו אנחנו.. צועקים את זה. "על פי רוב בני אדם מתלוננים. תלונות שמאוד מוצדקות בעיניהם. הם מתוסכלים למשל, שיקיריהם לא מבינים צורך או כאב שלהם. אותם יקירים יכולים להיחשב כגורמים לכאב. או אחראים איכשהו לספק את הפתרון והמרגוע, ולא עושים זאת. או סתם זכו להיות במעגל המלווה הקרוב של הכאב והם האוזן הכי זמינה שיש כרגע. בזוגיות ארוכה זה כבר עסק הדדי, להתלונן זה על זה. עד שנשבר.

"לכן, כשכיף לי, אבל ממש כיף לי? לבד, או עם הילדים, או עם חברים אהובים – אני בהבעה מוחלטת על זה שכיף לי. ועוד איך מביע, צועק את זה באדרנלין של רכבת הרים.

"ולמה שאזעק 'כיף לי'? כדי שאזכור מה שמבקש ברגעים אלה לא לשכוח – שזה קיים ונגיש, ומפעם לפעם אף ביתר קלות. נותן כך משקל לרגע, לתמונה, לבשורה, לתפנית, לגילוי, למילה. יוצא מגדרי. יוצר מגדרי. צועק את צמד המילים 'כיף לי' ומגשר אותן להתמזג עם הגוף והתודעה. ומרגיש שהיומיום שלי מורכב מהמון 'כיף לי‘ קטנים שהבעתי בקולי. ואז אין כזה דבר 'שגרה'. אין שביזות יום א'. כל יום הוא קודש ו'יום חול' נועד לרמוז לנו כנראה, שנסיים אותו בים. ואז גיליתי, שכאשר עובר השעון מ'כיף לי' ל'כיף לי', קטן כגדול – פחתו תלונותיי מעצמי ומאהוביי."והקטע היפה היה לשמוע אחרי שנתיים כאלה את הילדים מתחילים בינם ובין עצמם ליישם את כיפלי על בשרם ולהביע בקולם כשטוב להם במוח ובלב. כלומר, 'כיף לי' הוא כבר חיידק טוב, שמדבק. אז ייצרנו ממנו אבנים. שיצעקו כל הזמן שכיף לנו".

ז. ניהנה מהיש. "הבט סביבך ילד אהוב, ראה כמה 'יש' שופע אור ממך ודרכך. ואתה מזיל דמעות על רגע טוב שהסתיים או לא מגיע. מאפשר ל'אין' לנהל שמחתך ושמחת רעיך. מביט על עצמי מעתידי ומוקיר תודה על יומי. כאשר אני נהנה מה'יש' העצום, כמו קולך ועיניך – מסוגל לקבל באהבה כמויות 'אין', שיכלו בקלות לעצבן. כי תמיד יהיה 'אין'. ה'אין' לעולם לא ייגמר. תמיד משהו יהיה חסר. מין 'אין' שכואב וחופר. 'אין' שמתגעגע. מבקש מחילה אבודה. תן לו מקום בני ל'אין', חבקהו בדמיון, אך ל'יש' תן משקל פי טון".

ח. מוזיקה, מיוזיקה, מוצביקה. "מתי שאת מרגישה שמחה, בזמן ערות או בשינה, נלהבת או ביצירה, או גם קצת אבודה, כאובה או עצובה – שימי מוזיקה. אמרתי והלכתי. הלוא היית ילדה עם צבע עיניים שמתחלף מדי בוקר לפי איך שבא לך. והבגרות המודרנית עלולה להחליש לך את החיוך. לכן הלב יש לו עוד תפקיד. להזכיר לנו את המקצב, שממנו נוצרו אינסוף יצירות להזיז את קולך מהכואב לשמח, גופך מעצוב לנעים.

"מיוז-יקה היא השראה. אנרגיה מניעה. החמצן של האוזניים. השמן של הדמיון. היא לא תחביב. היא אוויר לנשימה. מה שאדמיין איתה נכון לי. והיא מציירת תמונות לפעולה וצפנים לתובנה. במקום כזה בתי, העצב נעמד מולך ומצדיע לך על הדרך בה בחרת לגבור עליו. במקום כזה את מבקשת סליחה מהכאב על שכעסת עליו. הכאב בא רק ללמד אותך, אבל תודה ועכשיו הוא יכול ללכת. עם המוזיקה כגשר בין הנשימות תרקדי את חייך עם שמחה ותודה בעיניים. פורים יומיומי.

"על משקל 'עשה לך רב', נעשה לנו די.ג'יי. יותר ג'דיי. נקודות איזון ויצירה עמוקות וגבוהות נפתחות מולו. מילים נכתבות לספרים והוא ברקע. הבית עוצב לצליליו, אבן אחת על שמו. ילדינו גדלים על רגישותו המוזיקלית. 'וירוס חגגת' נולד בזכותו ועוד המון רעיונות והסכמים שגורמים לאנשים לצחוק ולרקוד ולאהוב אלה את אלה.

"מוזיקה היא כלי עבודה ליצירה ולהגשמה, לתיקון אישי ולהגברת האושר הפנימי, שאינו תלוי אלא בהיכן שרגלייך רוקדות אותך. שמעי מוזיקה, יפתי. כמה שיותר".

ט. אין משיחין מסכים בשעת הסעודה. "אני מבקש דוקא להגביר ולעודד שיח בארוחות המשותפות. על מ'מצב. מה למדנו השבוע. חלומות חדשים. אתגרים. הישגים, תכניות וסתלבט עלינו ההורים. לגמוע כל תו צחוק ונים נשימה. ליצור חוויה. ולשבת עם האוכל וניידים פתוחים נראה לי פחות משרת את השיח הזה. יותר מאט או מונע אותו. הם מבינים את זה יותר ויותר ומבחירה שלהם מגיעים לשולחן חמושים אך במלוא עצמם".

י. הבעת תודה והעצמה. "היי רגועה. אף ציון באף מבחן לא יגרום לי לחשוב שאת כישלון" | "יהיה תמיד מי שינסה לכבות לך את האור. תודי להם על שהם מחדדים לך את הכיוון. כי אור פנימי זה פטנט – אין לו מתג כיבוי" | "זה בסדר שאת בוכה. מילדות צחקת ובכית באותו המשפט. עוד כמה שניות את הופכת את הבכי לצחוק מתגלגל" | "אפשר לסגור איתךְ כבר מגיל 10 שאחרי תרומתך למדינה את עובדת עם אבא?" | "את ליאו מסי מנסים 11 איש בכל משחק להכשיל ולהוציא מריכוז. והוא קם אחרי כל פאול ומבקיע. כי הוא אחד עם הייעוד שלו. כמוךְ. אז תעלי ותיהני. את מופיעה באמפי" | "תזכרו שבבית הזה פחות מתביישים. אבא מרח את התמונה שלו על כריכה של ספר. ומתי שיעלה בכם דיגדוג של ביישנות להביע מול קהל, היזכרו בזה" | "כתבתי לךְ ספר בהשראתך עם 180 תובנות לחיים, בכורה יפה שלנו, מתנה ליומולדת 18" | "הגוזלים שלךְ הם הילדים הכי מתוקים בעולם" | "אתה מנגן על קו האופק וקורא לנו לבוא לרקוד לידך" | "סילנסיו אתה מוכשר והעולם עוד יתרגש משירי הלקוּת המוארת שלך" | "ילדים, קעקעתי את ראשי התיבות של שמותיכם על ידי, ויחד עם כלב יצא לנו 'כדברא'. אתם קסם מוכח" | "כתבתי לךְ ספר בהשראתך עם 180 שירי אָהֲוָה, אימוש קדושה שלנו, מתנה ליומולדת 80" | "כמה ילדים והורים שלהם עוד יודו לךָ, יונתן. חנוק בגרון ממילות תודה" | "את הספר לאמא כתבתי כולו עם סט אחד שלךָ" | "איזה כיף להיות אבא שלךָ. מתנה" | "תארגן פורים".

כלי נגישות